“Jeg har heller ingen viljestyrke…”

Kender vi det ikke alle sammen? Følelsen af mangel på viljestyrke? Hvor mange af os har ikke på et eller andet tidspunkt oplevet lysten eller trangen til at søsætte et projekt, udvikle sig, opnå noget specielt eller præstere noget banebrydende?

Det kan være alt lige fra at skrive en bog, lære at spille guitar, tage en uddannelse eller gennemføre et vægttab.

Hvor mange af os har ikke prøvet taget hul på denne udfordring med stor optimisme? Sprængfyldt med gå-på-mod for så lidt længere henne ad vejen at opleve, hvad der føles som faldende motivation, manglende viljestyrke og en knækket rygrad?

Og hvor mange af os har i den forbindelse ikke slået os selv oven i hovedet og talt til os selv på en måde, som vi aldrig ville tillade andre at tale til os?

 

Du mangler ikke viljestyrke

Ofte giver du din “manglende viljestyrke” skylden. Du går på Instagram og kigger på alle de veltrænede fyre og piger, som lever deres tilsyneladende helt perfekte liv.

Og du føler sig som den eneste i hele verden, der ikke har, hvad der skal til for at opnå alt det, ”alle de andre har”, fordi din viljestyrke synes at være ikke-eksisterende og din rygrad slatten som en våd Mariekiks.

 

Virkeligheden om vægttab: Viljestyrke… eller vaner?

Når alt kommer til alt, handler det mindre om viljestyrke og rygrad, og mere om den tilgang du tager til dine udfordringer. Vi kan anskue viljestyrke ud fra to opfattelser:

1 – Viljestyrke er som et batteri

Hidtil har det været antaget, at viljestyrke er en udtømmelig kilde, som kun kan bruges kortvarigt, inden den på ny skal lades op. En ekstra reserve, som i en afgrænset periode kan tages i brug i pressede situationer. Fuldstændigt ligesom et batteri.

Viljestyrke kan både drænes og trænes. Giv plads til at lade op ind imellem.
Ligesom et batteri kan din viljestyrke ikke bruges ubegrænset

 

Alene derfor kan et projekt aldrig bæres igennem på rendyrket viljestyrke.

 

2 – Viljestyrke kan trænes

Antagelsen om viljestyrken som et batteri er for nyligt blevet taget op til overvejelse. Undersøgelser viser, at viljestyrke sandsynligvis kan styrkes imens den bruges, og at det alt sammen afhænger af, om du ser din viljestyrke som noget, der begrænser dig eller som noget, der har potentiale til at udvikle dig.

Dét i sig selv er godt nyt! Viljestyrke kan trænes! Bonus! Det betyder i praksis, at du kan træne din viljestyrke til at holde længere, før den skal oplades igen.

Men viljestyrke alene vil aldrig kunne få dig i mål. Det er her den store misforståelse ofte ligger. Skulle du klare alt på viljestyrken resten af dit liv, ville du brænde sammen, allerede inden du nærmest var kommet i gang.

 

Hvad er vaner?

Dine vaner er styrende for langt størstedelen af de valg, du træffer i løbet af en dag. Vaner fungerer som små styresystemer, programmeret af hjernen, så den slipper for at skulle tænke aktivt hele tiden.

Dette er rigtig en smart feature, der sparer dig både tid og energi. Den sørger for, at du kommer bedre igennem dine daglige rutiner med så lidt anstrengelse som muligt.

Når du fx står og skal låse dig ind ad din hoveddør, er det virkelig praktisk, at du ikke på et højere bevidsthedsmæssigt plan skal tænke…

  • Stik højre hånd i lommen
  • Hiv nøglebundet op
  • Vælg den rigtige nøgle
  • Sæt nøglen i låsen
  • Drej nøglen
  • Tryk håndtaget ned
  • Åbn døren
  • Hiv nøglen ud af låsen igen
  • Træd inden for
  • Put nøglen tilbage i lommen
  • Luk døren igen

 

… men at hjernen kender rutinen og derfor kan udføre den af sig selv, så du på få sekunder står i din entré uden egentlig at have brugt kapacitet og ressourcer på handlingen.

 

 

Vægttab – Når ”Kostprogrammer” får en helt ny betydning

Disse små programmer, som hjernen udvikler og lagrer, får dig sikkert og ubesværet igennem dagligdagen.

Bagsiden af denne medalje er imidlertid, at hjernen bliver doven. Luddoven! Jo flere færdige programmer hjernen kan strikke sammen, og jo flere genveje den på forhånd kan kreere, desto mindre behøver den at arbejde efterfølgende.

Således fabrikerer hjernen lystigt programmer for hele vores hverdag – inklusive dine spisevaner. Det betyder i sidste ende, at du –ligesom med alt andet– putter de samme ting i hovedet, dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned og år efter år uden at skænke det en tanke.

Kaster du dig alligevel ud i at forsøge at skænke det en tanke, vil systemet hurtigt minde dig om, at du er på afveje fra dine normale spisevaner. Og hver gang du gør noget, der ikke er ”programlagt” eller ”gemt på harddisken”, så koster det kræfter og energi.

Du er med andre ord nødt til på et bevidst plan at ændre dine spisevaner i så små skridt ad gangen, at systemet kan kapere det uden at bruge for meget energi på det undervejs.

 

 

Gå all in – og brænd din viljestyrke af!

Forudsat at du er i stand til at holde disse mange små delmål tilpas realistiske, vil de med tiden manifestere sig som nye vaner, nye programmer, nye genveje. Men genveje som nu pludselig arbejder med os, og ikke imod os.

Som en del af den menneskelige race er langt de fleste af os udstyret med en ”Alt eller intet – All in” mentalitet. Når vi kaster os over noget, vil vi allerhelst gøre det 100% fra dag 1. Ellers kan det være lige meget.

Med udgangspunkt i ovenstående bliver det pludselig tydeligt, hvorfor mange oplever at fejle. Og det bliver tydeligt, hvorfor mange ender med at stå tilbage med følelsen af fiasko og skuffelsen over sig selv. Følelsen af ”manglende viljestyrke” og ”manglende rygrad”.

Går vi all in fra dag 1 har langt de fleste af os tabt på forhånd. Systemet er simpelthen ikke gearet til så store omvæltninger og nye rutiner i løbet af et enkelt døgn.

Sammenligner du dit nye projekt (fx et vægttab) med et huskøb, ville det svare til, at du, i din iver efter at renovere sit nyindkøbte hus, går i gang med at vælte samtlige bærende vægge på én gang. Det hele ender med at styrte sammen, og så står du der!

Byg dit projekt på gradvis ændring vaner frem for rendyrket viljestyrke og kom i mål

Fjerner du derimod én mursten ad gangen i den rigtige rækkefølge og erstatter den med noget nyt og bærende, da øger du sandsynligheden for at komme i mål, endda med et permanent positivt resultat til følge.

Nu står huset pludselig nyt, flot og velrenoveret – stærkere end nogensinde før. Og det bliver stående, fordi du tog dig tiden!

Vaner frem for rendyrket viljestyrke. Kom i mål med én vane ad gangen - som et hus der bygges sten for sten .

 

På samme måde fungerer et varigt vægttab. Forstærk med én ny vane, ét skridt ad gangen og de gamle murbrokker (vaner) bliver gradvist erstattet med noget nyt og holdbart. Når du giver plads til dig selv på denne måde, kan systemet følge med, og forandringer vil ske!

 

Coach’es way or the highway

Personlig træning, kostvejledning og vægttab har i dag udviklet sig til en voldsomt stor industri. En industri som ud fra min personlige vurdering i al for stor udstrækning er bygget på træneren som den alvidende, der stikker rigide og standardiserede procedurer og retninger ud, som kunden forsøger at følge blindt efter bedste evne.

En industri, der fokuserer på stramme kostplaner, specifikke træningsmetoder og træningsprogrammer, kalorietælling, minutiøs timing af måltider, osv… En industri der glemmer at tage højde for individet.

En industri der glemmer at spørge den enkelte: Hvad vil du gerne, hvorfor vil du det, hvor er du i dit liv lige nu, og hvor er du klar til at starte?

 

De vigtige spørgsmål, når det kommer til vaner og viljestyrke

Hvis du har et ønske om at tabe dig, har du da spurgt dig selv: Hvorfor? Hvorfor ønsker jeg at gennemføre et vægttab? Hvad vil et vægttab helt konkret betyde for mig og for mit liv?

Og lige så vigtigt – har du haft en coach, der har stillet dig de præcist samme spørgsmål? Eller har du blot arbejdet efter færdigstrikkede skabeloner ud fra beskeden om, at ”den her måde, er den eneste, der virker!”?

Virkeligheden er, at den eneste måde, der virker, er den, der er tilpasset den enkeltes nuværende situation og hverdag. Og ud fra denne tilgang, vil aldrig to forløb være ens.

Samtidig er det også vigtigt at anerkende, at du langtfra er den eneste, der har svært ved at finde vejen til målet.

Du kan nemt komme til at sidde og føle sig som den eneste i hele verden, der ikke kan finde ud af at lykkes, hvilket blot er med til at gøre situationen endnu mere uoverskuelig og projektet endnu sværere at tro på.

Sandheden er, at denne følelse er helt almindelig og deles af rigtigt mange mennesker verden over.

Sandheden er også, at der er en vej ud af fortvivlelsen og frustrationerne. Denne vej er er blot personlig og bør afdækkes skridt for skridt, én lille omprogrammering og én lille succesoplevelse ad gangen.

Da vil intet mål være umuligt!

Læs mere om de små skridt, der vil ændre dine vaner, i artiklen omkring ACTION STEPS!

 

Og hav en god dag! 🙂
Thomas