Kalorietælling er både stressende og upræcist

 

Har du prøvet kalorietælling?

Så har du sikkert også oplevet, hvordan timerne i løbet af dagen synes at blive færre? Og du har sikker oplevet, hvordan glæden ved at spise forsvinder?

Et vægttab baseret på streng kontrol og bogføring er ikke indsatsen værd. Hvor er livsglæden i dette scenarie? Hvor er entusiasmen ved at have startet et projekt, der oprindeligt skulle gøre dig godt?

En stor del af de omfattende kost- og vægttabsindustri i dag baserer i al for vid omfang deres produkter på kolde facts og kalorietælling.

Dit vægttab finder ikke sted i et excelark eller på en kalorieapp. Og din kost kan ikke beregnes på forhånd.

Og vigtigst af alt, så spørg altid dig selv, når du introducerer en ny, permanent procedure i dit liv og din hverdag: “Kan jeg gøre dette resten af mit liv?”

 

Kalorietælling er IKKE en videnskab

Alt for mange faktorer gør sig gældende til, at din træner kan sætte sig ned og taste dit vægttab ind i et excel-ark på forhånd.

Din kost indeholder energi. Får du mere energi ind, end du kan nå at forbrænde i løbet af en dag, tager du på. Men ikke al madens energi bliver optaget i kroppen. En del af denne energi passerer blot i tarmsystemet og ender i toiletkummen. Hvordan får vi dén med i dit kalorietællingssystem?

Din tarmflora er individuel og afgørende for, hvor meget næring, din krop optager af den mad, du spiser. 

Din tarmflora påvirker din kalorietælling
Spørgsmål: Kender din træner din personlige tarmflora?

 

Kalorietælling og individuelle råvarer

På samme måde er optagelsen af næring og energi forskellig fra råvare til råvare. En nød er fx ikke bare en nød. Spiser du en mandel vil gennemsnitligt kun 70% optages af din krop.

Til sammenligning optages valnødder med gennemsnitligt 80% i kroppen, mens pistacienødder optages med omkring 95% af den totale energi, som nødden indeholder.

Forskellige fødevares unikke DNA profil får indflydelse på din kalorietælling
Spørgsmål: Tager din kalorieberegner højde for, hvor mange procent af den enkelte fødevare, som rent faktisk optages i kroppen?

 

 

Varedeklarationer er gennemsnitlige

Har du tidligere været vant til at tælle kalorier, har du også som pligtopfyldende forbruger vendt og drejet bøtter, beholdere og poser for at finde lige præcis dén fødevare, der indeholder den rigtige kaloriesammensætning.

Problemet er, at varedeklarationer er gennemsnitlige. Det betyder i praksis, at de tal som du finder i varedeklarationen er et gennemsnit af mange forskellige produkter.

Lad os blive ved eksemplet med mandlen: En mandel er ikke bare en mandel. Alle råvarer til arve karakteristika efter de forhold, de er “vokset op i”: Den jord, de er dyrket i, årstiden og den næring de har fået under deres “opvækst”.

En mandel dyrket i én region af Japan vil således være forskellige fra en mandel, som er dyrket i en anden region af Japan – eller et helt andet land, fx Sydafrika eller Australien. Derfor vil næringsindholdet være forskelligt fra mandel til mandel.

Den varedeklaration, du kan læse bag på indpakningen, er et gennemsnit af næringsindholdsmålinger som i nogle tilfælde er taget for – bogstaveligt talt- over 100 år siden. Ja, du læste rigtigt!

Man kan simpelthen ikke teste hver enkelt mandel (eller rosin, broccoli eller havregrynsflage), så næringsindholdet baseres på gennemsnitlige målinger af tilsvarende råvarer gennem tiden.

Den gennemsnitlige varedeklaration kan svinge med op til 20% i begge retninger.

Din fødesvares DNA profil er afgørende for din kalorietælling
Spørgsmål: Kender dit kalorietællingssystem til den enkelte fødevares “personlige DNA-profil”?

 

Tilberedning af råvererne påvirker kalorietællingen

Din krop bliver i stand til at optage flere kalorier fra din mad, når du tilbereder maden! 

Nej, det er IKKE en joke 🙂 Ved tilberedning af fødevarer (fx kogning, stegning, hakning, mosning og blendning) øger kroppen sit kalorieoptag!

Kort fortalt: Har du en kartoffel kroppen optage mere energi fra kartoflen, hvis du koger, steger, hakker, moser eller blender den, end hvis du spiste den rå. Det lyder som noget hokus pokus – men det er i virkeligheden bare kemiske processer. Ved tilberedning af maden forarbejdes råvarernes strukturer, så kroppen enzymer bedre kan nedbryde maden til optagelse i kroppen.

Således kan optaget af din bøfs kalorieindhold øges med op til 20% ved stegning, dine æg 35% ved kogning, og din kartoffel op mod 90% (næsten en fordobling!), når du tilbereder den.

 

Tilberedning af din mad øger kalorieindholdet og gør din kalorietælling upræcis
Spørgsmål: Tager din kalorieberegner højde for tilberedning af dine råvarer?

 

Modningsprocessen påvirker din kalorietælling

Efterhånden som en råvare får lov at ligge, vil den gradvist modnes mere og mere, indtil den går i forrådnelse.

Som vi allerede hár belyst, er det umuligt at sige noget om varens unikke DNA profil.

Hertil skal vi yderligere tage højde for, at i takt med varens modning, vil kalorieindholdet i varen tilsvarende ændre sig.

Kalorietælling kompromitteres af varens modenhed
Spørgsmål: Hvordan vil din kalorieberegner vurdere modningsgraden af grøntsagerne ovenfor?

 

Kalorietælling koster tid og kræfter

Og det er tid og kræfter, som kunne være brugt på indlæring af nye, gode vaner. Vaner som er designet til at understøtte dit varige vægttab.

Hvorfor bruge tid på kalorietælling, når tallene på varedeklarationerne alligevel er upræcise?

Og hvorfor bruge kræfter på at taste alle dine måltider ind i en tabel, når du alligevel ikke kan sige noget om, hvor mange af kalorierne, der bliver optaget i kroppen efter tilberedning og i samspil med din egen unikke tarmflora?

Har du dertil husket at spørge dig selv, om du kan (og vil) tælle og indtaste dine kalorier hver dag, resten af livet?

Hvorfor bruge tid og kræfter på registrere din hverdag i døde og upræcise tal og statistikker?

Jeg vil i stedet foreslå dig at gøre dit vægttab til en spændende rejse, hvor du udvikler dig selv personligt og lærer nye sider af dig selv at kende.

Jeg vil foreslå dig at arbejde med ting, der giver dig glæde og begejstring, succesoplevelser og sejre, og som giver leder dig hen imod et permanent og holdbart resultat: Dit varige vægttab!

Hav en god dag! 🙂
Thomas