Mange nybagte mødre kan ikke vente med at få smidt den overflødige vægt efter fødslen og få en flad mave igen. Men hvornår må du egentlig begynde at træne mavemusklerne igen efter fødslen, og hvilke øvelser kræves der for at få en flad mave igen?

Reelt kan du begynde at træne maven igen fra dag 1 efter fødslen. Det er bare ikke alle, der har motivationen til det. Ankomsten af en lille ny i familien kræver sit, og den første tid kan være så krævende, at overskud, motion og endda sund mad ryger i svinget. Hvis du gerne vil tilbage i form efter fødslen, hjælper det bare ikke at slå dig selv i hovedet med alle dine nye, dårlige vaner. Det er en omvæltning at blive mor, og det kræver en helt anden form for nærvær og energi, der ikke giver plads til så meget andet.

Træn mave og bækkenbund

Efter fødslen ser maven umiddelbart ikke ud som før. Du kan opleve slappe og delte mavemuskler, og selvom det er helt normalt for en nybagt mor, vil du måske helst tilbage til dit ”gamle” jeg så hurtigt som muligt. Her gælder det om at få gang i træningen igen, men husk at din krop forandret sig med fødslen. Bækkenbunden er mere slap end før, og du skal træne på en måde, der effektivt styrker din bækkenbund og mavemuskler og samtidig er tilpasset kroppens nye virkelighed.

Når du er nybagt mor, har du sjældent tid til at bruge timer i fitnesscentret. Derfor kan jeg tilbyde et træningsprogram, der tager udgangspunkt i din situation. For at holde træningen ved lige kræves der motivation, og som træningscoach hjælper jeg dig med at finde frem til dine styrker og få gang i træning, der kan tilpasses din nye hverdag med et lille barn.