Vand og Vægttab | Hvordan??

Junglen af både velmente og kommercielle sundhedstips har i dag vokset sig så tæt bevokset og uigennemsigtig, at det kan være svært at se selvsamme jungle for bare træer.

Her får du et af det bedste tips, jeg kan give dig – ganske gratis!

Den hemmelige formel hedder DIHYDROGEN MONOOXID, og findes i underjordiske kilder dybt under den jord, vi går på.

Eller på simpelt dansk: VAND – nærmere betegnet GRUNDVAND – det vand, der kommer ud af din vandhane.

Vand gennemskyller og rense dine nyrer og lever samt fjerner toksiner (giftstoffer) fra kroppens væv.

I tillæg hertil, er vandet blandt meget andet med til at smøre dine led, så din krop fungerer bedre og kan klare mere. Både ift. dagligdagens gøremål og din træning.

Det vand, du drikker, har således både funktion af rensebørste og oliekande.

 

Tilsæt frugt, frist øjet og boost detoxeffekten

 

Drik nok – men drik med måde

Hvor meget vand har du så brug for?

Nu er spørgsmålet så: Hvor meget skal du have?

2 liter om dagen er et godt udgangspunkt.

Lad farven på din urin styre dit indtag. ER URINEN MØRKEGUL, er koncentrationen af affaldsstoffer for høj i forhold til den mængde vand, du har drukket.

Der er med andre ord for lidt væske til at rense systemet igennem, og du bør drikke lidt mere vand (gul urin er normalt om morgenen…).

Er urinen helt klar er dette sandsynligvis blot et tegn på, at du drikker mere, end du har brug for. Myten om, at man risikerer at udskille vigtige næringsstoffer ved højt væskeindtag, ér en myte, ifølge overlæge Erling Bjerregaard Pedersen.

Det betyder i praksis bare, at du skal mere på toilettet i løbet af dagen – så alene derfor, er der ingen grund til at drikke for mange glas vand på daglig basis. 

Er din urin bleggul, tyder det på, at du rammer den rette mængde vand, og din krop er tilpas hydreret.

Har din urin til gengæld andre farver eller karakterer (rød, brun, grumset, meget skummende eller decideret ildelugtende), og du ikke mener, det skyldes nogle af de fødevarer, du har spist – så ring hellere lige til lægen!

Prøv dig frem! Hvor meget vand skal du drikke for at ramme den rigtige farve?

2 liter er som sagt et godt udgangspunkt, men vi ér som mennesker forskellige, så find dit eget personlige behov.

Drik med øjnene

Vi har i de to foregående opslag afdækket, hvorfor det er vigtigt, at du holder en god væskebalance, samt hvilke signaler du kan bruge til at sikre dig, at du er hydreret.

Vi slog fast, at et udgangspunkt på 2 liter vand dagligt, er et godt sted at starte.

Anskaf dig en drikkedunk, der kan rumme ca. en halv liter.

Sæt 4 elastikker omkring, og fjern et elastik for hver gang, du tømmer drikkedunken. Dette er en super nem måde at holde øje med, om du får, det du skal have. Du kan i løbet af dagen holde øje med, hvor langt du er, efterhånden som elastikkerne forsvinder, og er alle elastikkerne pludselig væk, har du nået dit mål!

Er du meget kreativt og visuelt orienteret, dvs. god til at fange og omsætte indtryk via dine øjne, så anskaf dig en drikkedunk med masser af farver.

En drikkedunk der fanger dit blik, vil gøre det nemmere for dig at at huske at drikke.

Er du visuelt orienteret og glad for masser af farver, vil drikkedunken lokke dig ekstra og ligefrem motivere dig til at tage den og drikke af den.

Eller du kan tilsætte dine yndlingsfrugter – både for at give dit vand et smagsmæssigt og naturligt pift. Men også for at fange øjet, som vil tolke synsindtrykket som noget ekslusivt og give dig lyst til at drikke.

Vand og vægttab

Et amerikansk studie foretaget i 2007 viser, at en halv liter vand før et måltid kan assistere i dit vægttab (måske det sidste elastik på din drikkedunk…?)

En halv liter vand indtaget før hvert af de 3 hovedmåltider i 12 uger gav et større vægttab hos vanddrikkerne (4.4% kropsfedt) end hos kontrolgruppen, som ikke fik vand, før deres måltider (1.1% kropsfedt).

Dette kan skyldes, at vandet i sig selv fylder i mavesækken, så du spiser mindre?

Måske repræsenterer vandet blot en bevidsthed (det, vi kalder en trigger), som får dig til at tænke over din portionsstørrelse allerede inden du går i gang med at spise.

Måske er det fordi, du bruger vandet til at erstatte juice, mælk eller saftevand eller andre sukker- og kalorieholdige drikkevarer?

Et andet forsøg indikerer, at du faktisk forhøjer dit stofskifte kortvarigt (dvs. at du forbrænder mere end normalt) ved indtagelse af et stort glas vand inden dit måltid, så måske er det her, årsagen ligger gemt?

Uanset, så peger resultaterne af undersøgelserne på, at du taber dig hurtigere, hvis du indtager et stort glas vand før dine måltider.

Og det er hovedårsagen… ikke?

Og så tager vi da lige alle de andre positive følgevirkninger med også!

Du kan starte allerede før dit næste måltid!

Hav en god -og velhydreret- dag! 😉
Thomas

 

 

 


 

 


REFERENCER

https://www.netdoktor.dk/sund…/faa-en-sund-vaeskebalance.htm

Sizer, Frances and Ellie Whitney. Nutrition: Concepts and Controversies 11th edition.  2007. Thomson Higher Education, Belmont CA.

Boschmann M, Steiniger J, Franke G, Birkenfeld AL, Luft FC, Jordan J. Water drinking induces thermogenesis through osmosensitive mechanisms. J Clin Endocrinol Metab. 2007 Aug;92(8):3334-